Saturday, March 31, 2012

10 PERKARA YANG ANDA PERLU TAHU DI JABATAN KECEMASAN



Lebih banyak anda tahu mengenai fungsi penjagaan yang anda terima di ED, mungkin anda akan lebih gembira atau lebih sihat  apabila anda meninggalkan. 
Berikut adalah 10perkara yang perlu anda tahu:
Sumber: Encik Google

1) TREATMENT IS NOT A FIRST COME FIRST SERVE
Sebagai contoh, pecah limpa (spleenic rupture) merupakan satu keadaan yang melibatkan hidup atau mati seseorang pesakit. Ini menyebabkan semua kakitangan ED termasuk paramedic akan sibuk untuk menyelamatkan nyawa pesakit tersebut. Tetapi scenario lain,seorang lagi pesakit dalam masa yang sama datang patah ibu jari kaki dan ia benar-benar menyakitkan, ia mungkin tidak akan membunuh anda. Itulah sebabnya untuk pesakit yang datang ke ER, mereka yang memerlukan penjagaan yang paling segera menerima rawatan pertama. Anda hanya perlu fikirkan bahawa masa menunggu anda mungkin akan membantu kakitangan ER menyelamatkan nyawa.

2) WAITING TIME CAN BE LONG
Setiap doktor di kecemasan dapat merasakan kekecewaan anda yang menunggu lama untuk mendapatkan rawatan, dan mereka melakukan segala yang boleh untuk melihat anda secepat mungkin.Tetapi realitinya bahawa EDmenerima kunjungan bilangan besar pesakit sepanjang masa. Bilangan sehingga 32 peratus peningkatan antara 1996 dan 2006. justeru perubahan ini telah menyebabkan peningkatan yang ketara dalam masa menunggu.

3) YOU MIGHT NEED ANOTHER SPECIALTY
Kadang-kadang doktor kecemasan perlu memanggil doctor dari bidang lain. Sesetengah pesakit memerlukan bantuan daripada seorang pakar bedah atau pakar kardiologi. Mereka mahukan yang terbaik untuk merawat anda.

4) PLAN AHEAD FOR AN ED VISIT
Bermula membuat senarai ubat-ubatan  dan herba yang anda ambil,  mana-mana alahan ubat, dan sejarah perubatan keluarga anda. Juga termasuk maklumat penyakit atau follow up anda pada mana-mana doktor atau pakar, seperti pakar kardiologi. Meletakkan semua secara bertulis dan melekatkan kertas yang di dalam dompet anda. Maklumat ini boleh menyelamatkan nyawa anda. Lebih banyak maklumat mengenai kesihatan anda, lebih baik

5) YOU MIGHT NOT BE GIVEN A PRESCRIPTION
Jika rawatan anda memerlukan preskripsi, anda akan diberi satu,  tetapi penyakit tidak semua penyakit memerlukan preskripsi. ( Contohnya: antibiotik tidak perlu untuk selesema). Jika anda diberi preskripsi, sentiasa mengikuti dos arahan. 

6) POST ED CARE MATTERS
Sebelum anda dilepaskan, doktor kecemasan anda akan berbincang dengan anda mengenai diagnosis, pelan rawatan anda, dan memerlukan susulan penjagaan. Anda juga mungkin diberi arahan bertulis tentang ubat-ubatan, sekatan aktiviti, dan gejala-gejala yang memerlukan lawatan nyata. Jangan segan - jika anda mempunyai sebarang pertanyaan, tanya doktor. 

7) EMERGENCY PHYSICIAN ARE SPECIALIST
Di setiap jabatan kecemasan mempunyai doctor pakar ED. Pakar perubatan kecemasan  - dilatih untuk merawat semua jenis kecemasan dewasa dan kanak-kanak, termasuk trauma, pembedahan, kardiak, ortopedik, dan obstetric

8) ONLY THE TEST YOU NEED WILL BE ORDERED
Di ED,masa itu emas.Itulah sebabnya mengapa doctor di kecemasan  akan memerintahkan  hanya ujian yang penting sahaja diperlukan untuk mendiagnos penyakit anda sekarang.  Dan bukan setiap penyakit atau kecederaan memerlukan banyak ujian,  dalam sesetengah kes, ia mungkin tidak memerlukan apa-apa ujian.

9) ED IS NOT FOR ROUTINE CARE
Ada pesakit datang meminta kolonoskopi, imunisasi selesema, sambungan ubat, walaupun kebanyakannya agak sihat. Ini bukanlah fungsi utama ED- ED adalah untuk penjagaan akut atas dasar kecemasan. Jika anda meminta untuk penjagaan rutin, anda akan dirujuk kepada klinik atau primary care physician.

10) BE SPECIFIC ABOUT WHY YOU ARE IN ED?
Ia mungkin benar untuk mengatakan bahawa anda lemah dan pening, tetapi ada beratus-ratus penyakit yang dikaitkan dengan kelemahan  dan pening kepala.  Apa yang doctor kecemasan ingin tahu ialah, maklumat tertentu, seperti, "Saya pening apabila saya berjalan naik tangga dan dada saya sakit." Jabatan kecemasan bukan tempat untuk bermain dengan pelbagai soalan - kakitangan ED mahu membantu anda, yang menjurus kepada ape penyakit anda




2 comments:

Unknown said...

Perkenalkan, saya dari tim kumpulbagi. Saya ingin tau, apakah kiranya anda berencana untuk mengoleksi files menggunakan hosting yang baru?
Jika ya, silahkan kunjungi website kami www.kumpulbagi.com atau www.facebook.com/kumpulbagi/ untuk info selengkapnya.

Di sana anda bisa dengan bebas share dan mendowload foto-foto keluarga dan trip, music, video, filem dll dalam jumlah dan waktu yang tidak terbatas, setelah registrasi terlebih dahulu. Gratis :)

Adams said...

Hey tony! Nama saya Julia, terima kasih atas ketenangan maklumat yang anda bagikan mengenai Dr. Iyabiye mengenai penyembuhan hepatitis, dia dalam keberkahan saya menghubungi dia dan saya sembuh selepas memohon rawatannya. Beliau menghantar saya ubat melalui khidmat kurier DHL yang mudah untuk saya dapatkan dan mengambil ubat selama 4 minggu dan saya pergi ke hospital selepas itu untuk ujian dan negatif. Saya datang ke sini untuk memberitahu anda bahawa anda betul-betul di mana-mana ubatnya, semuanya baik dengan saya sekarang. Terima kasih banyak - banyak. Hanya sekiranya ada sesiapa di luar sana yang ingin menghubunginya, di sini adalah kenalannya: iyabiyehealinghome@gmail.com Panggilan / Whatsapp: +2348072229413